Sari Laitinen työskentelee olemuskielisten asiakkaiden kanssa luovasti ja aikaa antaen

Sari Laitisen työ olemuskielisten asiakkaiden kanssa toimintakeskus Sofianlehdossa on monipuolista ja palkitsevaa. Vuorovaikutusta syntyy, kun lähiammattilaisella on herkkyyttä huomata olemuskielisen henkilön tarpeita, mieltymyksiä ja kommunikaatioaloitteita. Olemuskielisen ihmisen kanssa kannattaa kokeilla rohkeasti uusia aktiviteetteja, sillä uudet kokemukset ovat kaikille tärkeitä.

– Tässä työssä saa käyttää omaa luovuuttaan ja omia vahvuuksiaan. Päivät ovat vaihtelevia ja monimuotoisia, kiittelee Sari Laitinen työnsä sisältöä. Hän toimii ohjaajana toimintakeskus Sofianlehdossa. Toimintakeskuksessa käy noin eri 65 asiakasta viikoittain. Useimmat asiakkaat osallistuvat päivätoimintaan pari kertaa viikossa, jotkut joka arkipäivä. Asiakkaat tarvitsevat paljon apua ja tukea, ja moni heistä kommunikoi olemuskielellä.

Työn mielekkyyttä lisää työympäristö. Sofianlehto on vanha, kaunis rakennus Helsingin Käpylässä. – Sekä luonnonrauha että ihmisvilinä ovat lähellä.

Tärkeintä on vuorovaikutus

Sari Laitinen on ollut kauan alalla ja omien sanojensa mukaan nähnyt pitkän kehityskaaren. Vielä 2000-luvun alussa työhön olemuskielisten parissa saattoi olla vaikeaa saada ideointiapua ja vertaistukea, mutta nykyisin tiedon jakaminen, yhteiset käytänteet ja toiminnan kehittäminen kollegojen kesken ovat tärkeä osa työtä.

– Yksikkömme on multisensorinen, joten meillä on paljon aistitiloja. Käytössämme on paljon tekniikkaa asiakkaiden osallistamiseen, Laitinen kertoo. Toimintakeskuksessa on interaktiivisten tilojen lisäksi muun muassa vehreä, rauhoittava viherhuone.

Tärkeintä on kuitenkin asiakkaaseen keskittyvä vuorovaikutus.

– Koskettaminen on tärkeä osa vuorovaikutustamme, Laitinen sanoo. – Pyrimme olemaan vuorovaikutuksessa moni-ilmeisesti ja houkuttelemaan asiakasta esimerkiksi tuottamaan ääniä. Puhumme selkokieltä, kiinnitämme huomiota äänensävyyn, käytämme huumoria, hassuttelemme. Käytämme myös kuva- ja esinekommunikaatiota, puhelaitteita ja tukiviittomia, muun muassa.

Yhdessä tekeminen on myös tärkeää. – Voimme esimerkiksi soittaa rummuilla yhdessä: asiakas aloittaa soittamisen ja me vastaamme soittamalla.

Sari Laitinen SHX-aistihuoneessa, jonka tekniikka mahdollistaa asiakkaiden monipuolisen osallistumisen toimintaan. Ylemmässä kuvassa Laitinen on viherhuoneessa, jossa ei ole tekniikkaa apuna.

Anna asiakkaalle aikaa

Moni Sofianlehdon asiakas on käynyt toimintakeskuksessa jo vuosia ja tullut henkilökunnalle hyvin tutuksi. Sari Laitinen sanoo, että on palkitsevaa, kun asiakkaassa tapahtuu muutoksia yhteisen tekemisen ja vuorovaikutuksen myötä.

– On tärkeää antaa asiakkaalle aikaa ja tilaa ja huomata myös pienet muutokset asiakkaan käytöksessä ja osallisuudessa, Laitinen pohtii. Muutokset ovat usein hitaita. – Jos haluaa esimerkiksi vahvistaa asiakkaan katsekontaktia ja kokeilla uutta vuorovaikutustapaa, ei kannata lannistua, jos pari ensimmäistä kertaa eivät tunnu auttavan. Joskus vie kauan, ennen kuin asiakas tottuu tai reagoi uuteen asiaan.

Laitinen sanoo saavansa paljon iloa tunteesta, että ymmärtää asiakasta ja osaa vastata tämän vuorovaikutusaloitteeseen. – Näemme paljon positiivista kehitystä asiakkaissa.

Olemuskieliset näkyväksi

Sari Laitinen on ollut mukana Kehitysvammaliiton Tikoteekin Olemuskieliset näkyväksi -kampanjakuvauksissa. Kampanjaan kuuluu video- ja valokuvamateriaalia, jotka tuovat esiin olemuskielisiä henkilöitä mielipiteineen ja mieltymyksineen.

Videokuvaus syyskesällä 2022 oli hieno kokemus kaikille.

– Valitsimme mukaan asiakkaita, joiden kanssa meillä oli jo pitkä yhteistyö ja joiden kanssa kemiat toimivat hyvin, Laitinen kertoo. – Oli todella kiva seurata asiakkaiden reaktioita ja sitä, miten he käyttäytyvät tilanteessa, joka erosi selvästi perusarjesta. Erityisen hienoa oli seurata heittäytymistä ja spontaaniutta, esimerkiksi sitä, kun asiakas haki itsenäisesti kontaktia uusiin ihmisiin.

Kuvauskokemus on ollut merkittävä jälkikäteenkin.

– Kun lopputulos oli valmis, asiakkaat saivat siitä paljon huomiota ja positiivista palautetta. Moni työntekijä tai läheinen kommentoi, että ’hei, näin sut videolla’. Videon katseleminen yhdessä oli koko prosessin päättävä tilaisuus. Kokemus osoitti, että vaihtelu ja rohkaisu ovat kaikille tärkeitä.

Lue lisää

Teksti: Jenni Saarilahti | Kuva: Sari Laitinen | Julkaistu: 

Kirjoita kommentti

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).