Yhdessä kohti omatoimisuutta
– Häm, sanoo Eva ja ottaa Annia kädestä. Nyt on aika leikkiä nukella. Nukke saa ruokaa ja sitten se laitetaan nukkumaan. Anni auttaa Evan jalan parempaan asentoon ja ohjaa Evan kättä. – Sä olet suloinen, hän […]
– Häm, sanoo Eva ja ottaa Annia kädestä. Nyt on aika leikkiä nukella. Nukke saa ruokaa ja sitten se laitetaan nukkumaan. Anni auttaa Evan jalan parempaan asentoon ja ohjaa Evan kättä. – Sä olet suloinen, hän […]
– Emme voi vain opettaa AAC:tä. Kielen oppiminen tapahtuu keskustelussa: juuri siinä hetkessä, lapselle merkityksellisessä tilanteessa ja liittyy juuri siihen, mihin lapsi keskittyy. Kyse on yhdessä tietämisestä, kummankin keskustelun osapuolen sitoutumisesta kommunikointiin ja kummankin keskustelun osapuolen […]
Kehitysvammaliiton Tikoteekki on tuonut Voimauttavan vuorovaikutuksen (Intensive Interaction) toimintamallia Suomeen vuodesta 2009 lähtien. Tikoteekin asiantuntijat, puheterapeutit Kaisa Martikainen ja Katja Burakoff, ovat kouluttautuneet Voimauttavan vuorovaikutuksen koordinaattoreiksi Englannissa. He kouluttavat toimintamallia Suomessa, kehittävät sen materiaaleja ja tuottavat […]
Niina Calleeuw on sosiaali- ja terveysalan opettaja Tredussa eli Tampereen seudun ammattiopistossa. – Opetan laaja-alaisesti hyvin eri ikäisiä ja erilaisia ihmisiä. On peruskoulusta yläkoulun jälkeen ammattiopetukseen siirtyjiä ja myös yli 60-vuotiaita ammatinvaihtajia, maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita tai lisäkoulutusta […]
– Työni kiteytyy vuorovaikutuksen ympärille, Teemu Mailander kertoo. Hän toimii vastaavana ohjaajana Rinnekodit Maurinkodissa, asumisyksikössä Helsingin Alppilassa. Mailanderilla on n. 20–70-vuotiaita kehitysvammaisia asiakkaita. Heistä monet ovat olemuskielisiä, eli he eivät käytä kommunikoinnissaan puhetta, vaan viestivät esimerkiksi […]
Sien Vandesande kertoi palkintopuheessaan, että hänen kiinnostuksensa aiheeseen heräsi jo opintoihin kuuluvien kliinisten harjoittelujen aikana, kun hän kohtasi perheitä, joissa oli syvästi ja vaikeasti kehitysvammaisia lapsia. Kysymykset, kuten ”Olenko erityinen omalle lapselleni?” ja ” Tunnistaako lapseni […]
– Tässä työssä saa käyttää omaa luovuuttaan ja omia vahvuuksiaan. Päivät ovat vaihtelevia ja monimuotoisia, kiittelee Sari Laitinen työnsä sisältöä. Hän toimii ohjaajana toimintakeskus Sofianlehdossa. Toimintakeskuksessa käy noin eri 65 asiakasta viikoittain. Useimmat asiakkaat osallistuvat päivätoimintaan […]
– Rohkeushan ei ole sitä, että ei pelkää tai jännitä mitään. Rohkeutta on se, että siitäkin huolimatta lähtee kohti uuden oppimista ja myönteisen ilmapiirin luomista. Joskus se vaatii vaikeidenkin asioiden esille ottamista, ja aina halun kuunnella […]
Kaisa Launonen tulee suuresta perheestä. – Siksi omaksuin yhdessä tekemisen tavan ja yhteisöllisen asenteen ehkä jo lapsena, hän arvelee. – Haaveilin lastentarhanopettajan työstä, kunnes kiinnostuin psykologiasta lukiossa. Lopulta korkeakouluopintojen valintaoppaasta löytyi puheterapeutteja kouluttava logopedian ala – […]
Selkokieli tarkoittaa suomen kielen muotoa, joka on kauttaaltaan helppoa. Sisältö, sanat ja lauserakenteet ovat ymmärrettävämpiä kuin yleiskielessä. Selkokieltä voi sekä puhua että kirjoittaa, ja tarvearvion mukaan sitä tarvitsee Suomessa noin 650 000–750 000 ihmistä. Monella kielellisen […]