
Yhdessä kohti omatoimisuutta
– Häm, sanoo Eva ja ottaa Annia kädestä. Nyt on aika leikkiä nukella. Nukke saa ruokaa ja sitten se laitetaan nukkumaan. Anni auttaa Evan jalan parempaan asentoon ja ohjaa Evan kättä. – Sä olet suloinen, hän […]
– Häm, sanoo Eva ja ottaa Annia kädestä. Nyt on aika leikkiä nukella. Nukke saa ruokaa ja sitten se laitetaan nukkumaan. Anni auttaa Evan jalan parempaan asentoon ja ohjaa Evan kättä. – Sä olet suloinen, hän […]
– Emme voi vain opettaa AAC:tä. Kielen oppiminen tapahtuu keskustelussa: juuri siinä hetkessä, lapselle merkityksellisessä tilanteessa ja liittyy juuri siihen, mihin lapsi keskittyy. Kyse on yhdessä tietämisestä, kummankin keskustelun osapuolen sitoutumisesta kommunikointiin ja kummankin keskustelun osapuolen […]
Uutiskohtaisesti tuotetut tukikuvat mahdollistavat esimerkiksi kriisitilanteiden ja muiden ajankohtaisten aiheiden käsittelyn, jos omista kommunikoinnin välineistä tai kuvapankeista ei vielä löydy tarvittavaa kuvasanastoa. Selkosanomat kuvilla -verkkolehden arkistossa on yli 850 juttua, joita voi hyödyntää monipuolisesti niin keskustelussa […]
Oikeus ilmaiseen kommunikoinnin apuvälineeseen Suomessa jokaisella kommunikoinnin apuvälinettä tarvitsevalla on oikeus saada tarvitsemansa väline tai välineet maksutta ja riippumatta siitä, missä hän asuu. Tikoteekilla on ollut suuri rooli sekä apuvälineiden että maanlaajuisen kommunikoinnin apuvälinepalveluiden verkoston kehittämisessä. […]
Kehitysvammaliiton Tikoteekki on tuonut Voimauttavan vuorovaikutuksen (Intensive Interaction) toimintamallia Suomeen vuodesta 2009 lähtien. Tikoteekin asiantuntijat, puheterapeutit Kaisa Martikainen ja Katja Burakoff, ovat kouluttautuneet Voimauttavan vuorovaikutuksen koordinaattoreiksi Englannissa. He kouluttavat toimintamallia Suomessa, kehittävät sen materiaaleja ja tuottavat […]
Näistä innovaatioista kertoi Sillalla 2024 -seminaarissa Tampereen yliopistolla Tenure track -professorina työskentelevä Johanna Virkki. Hän on puheterapeutti ja insinööri, joka on muun muassa tutkinut monialaisissa työpajoissa erilaisten uusien teknologioiden hyödyntämistä kommunikoinnin apuvälineenä. Vuorovaikutuksen, kommunikoinnin ja osallistumisen […]
Asiakkaiden yhdenvertaiseen kohtaamiseen ja tiedon saavutettavuuteen on alettu kiinnittää yhä enemmän huomiota, mikä näkyy ilahduttavasti viranomaisten ja muiden julkisten toimijoiden kehittämisyhteistyönä vammaisjärjestöjen kanssa. Kaikki hyötyvät, kun käytännöt ja palvelut toimivat ja asiakas tulee kohdatuksi myös niissä […]
Tikoteekin perustehtävänä on edistää puhevammaisten ihmisten osallisuutta, itsemääräämisoikeutta ja vuorovaikutusmahdollisuuksia. Kehitämme vuorovaikutusta tukevia toimintamalleja ja materiaaleja, vahvistamme koulutuksilla ja neuvonnalla läheisten ja ammattilaisten vuorovaikutus- ja kommunikointitaitoja sekä tuotamme tietoa ja teemme näkyväksi puhevammaisuutta niin päättäjille kuin […]
Rohkaisin on asenne ja toimintatapa, jonka avulla tukijat vahvistavat olemuskielisten ihmisten itsemääräämisoikeutta ja tukevat heitä tekemään päätöksiä. Koko Rohkaisin-materiaali on julkaistu Tikoteekin verkkosivuilla. Voit tutustua materiaaliin ja ottaa sen maksutta käyttöön. Voit myös tilata maksullisen Rohkaisin-paketin. […]
Lasten kuntoutushoitotyön dialogisen mallin tavoitteena on lapsen vaikuttajuuden toteutuminen – mutta mitä se tarkoittaa käytännössä niillä lapsilla, jotka eivät ilmaise itseään puheella? Sitä tarkastelee Johanna Kaitsalmi Turun yliopiston hoitotieteen laitoksen väitöskirjatutkimuksessaan Erityiseksi määritellyn lapsen vaikuttajuuden toteutumisen […]