Vinkkejä erityistä tukea tarvitsevien lasten leikkeihin

Leikki on tärkeä lapsen hyvinvoinnille ja kehitykselle. Kaikilla lapsilla on haasteistaan huolimatta luontainen pyrkimys leikkiä.

Leikin avulla lapset oppivat niin psyykkisiä, fyysisiä kuin sosiaalisiakin taitoja. Leikissä lapset käyvät läpi muuan muassa mielenkiinnon kohteitaan ja itseään innostavia tai pelottavia asioita. Lapsi käsittelee ja prosessoi tapahtuneita asioita leikin avulla. Leikkiminen on lasten tarina omista kokemuksista ja maailmasta, jossa voi tapahtua mitä tahansa.

Leikissä rakennetaan perustaa kommunikointiin, vuorovaikutukseen, ajatteluun, ongelmaratkaisutaitoihin, päättelykykyyn ja luovuuteen. Erityisen tuen tarpeessa oleva lapsi kehittää eri osa-alueita koko elämänsä ajan, samalla tavalla kuin kaikki lapset kehittävät taitojaan omassa kehityskaaressaan.

Leikeissä lapset myös rakentavat omaa identiteettiään ja etsivät vastausta kysymykseen ”Kuka minä olen?” ja ”Millainen minä olen?” Muiden lasten kanssa lapsi oppii huomioimaan toisten tunteita, tarpeita ja toiveita. Hän oppii odottamaan vuoroaan ja jakamaan asioita sekä jakamaan iloa ja surua. Lelut ja leikit tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden osallisuudelle ja itsensä ilmaisemiselle.

Erityisen tuen tarpeessa olevan lapsen on saatava tarvitsemaansa tukea myös leikeissä. Leikki antaa lapselle onnistumisen kokemuksia, mikäli tarjoamme hänelle siihen mahdollisuuden. Aikuisen vastuulla on huomioida lapsen yksilölliset tarpeet ja haasteet. Leikkiympäristö tulee suunnitella esteettömäksi ja lapsella kuuluu olla tarjolla kiinnostavat ja hänelle soveltuvat lelut.

Mitä on huomioitava leikeissä ja leluvalinnoissa

Erityistä tukea tarvitsevien lasten leikeissä ja leluvalinnoissa tulisi huomioida seuraavia asioita:

  • Lelun tulee olla turvallista käyttää pureskelemalla, koskettamalla, katsomalla, heittämällä ja kuuntelemalla.
  • Miten lelulla leikitään – voiko lapsi leikkiä lelulla maatessaan tai esim. pyörätuolissa istuen?
  • Kestääkö lelu rajuimmatkin otteet? Voiko lelun pestä?
  • Onko lelu tarkoitettu ainoastaan katseltavaksi? Onko värit selkeät? Onko lelussa ääni- ja valotehoste palautteena?
  • Miten patterilelu aktivoidaan? Osaako lapsi itse käynnistää mekaanisen lelun? Voiko leluun kytkeä painikkeen, jota lapsen on helpompi painaa?
  • Ovatko mekaanisen lelun liikkeet tarpeeksi hitaita, jotta lelua voi seurata katseella?
  • Onko lapsella hyvä ja toimiva asento sekä lattialeikeille että pöytäleikeille? Onko pöydän korkeus sopiva? Miten lapsi osallistuu laululeikkeihin ja satutuokioon?
  • Tipahtaako lelu helposti pyörätuolipöydästä?
  • Miten osallistetaan ei-liikkuva lapsi ulkoleikkeihin?
  • Milloin lapsi kokee, että on osallisena, vaikka itse ei pysty tiettyjä asioita tekemään? Milloin on syytä osallistaa lapsi?

Tuunausta lapsen tarpeiden mukaan

Lapset haluavat yleensä leikkiä samoja leikkejä ja samoilla leluilla kuin muut lapset. Usein lelut voidaan tuunata lapsen tarpeiden mukaan. Esimerkiksi otteen saamista voidaan helpottaa kotikonstein.

Puupalapelin paloihin voi pienen nupin päälle liimata isomman esineen otteen helpottamiseksi.
Pehmeät palapelit ovat helpompia käsitellä, koska palaa voi ”painaa” paikalleen.
Rakennuspalikkaan voi liimata tarran, joka helpottaa palikoiden pysymistä yhdessä. Tarra kiinnittää palikan myös paremmin alustaan esim. kynnysmattoon.
Pieniin leluihin voi kiinnittää pikaliimalla suihkuverhon renkaan otteen helpottamiseksi ja lelun pitämiseksi paremmin esillä.
Playmobil-nukkeihin voi liimata alustan, jolloin nuket pysyvät paremmin pystyssä.
Auton pohjaan voi liimata mehupillin ja pujottaa sen läpi kengännauhan. Kengännauhan päät sidotaan alustan reunoihin, jolloin auto pysyy liikuttaessa kaltevallakin alustalla.
Leikkuulautaan liimattuihin tarranauhoihin voi kiinnittää kuvia tai esineitä, joiden avulla lapsi valitsee, millä haluaa leikkiä.
Patterileluihin voi ostaa kytkimen tai painikkeen, joka käynnistää lelun. Painike kytketään lelupiuhaan, joka on ujutettu patterien väliin. Painikkeen ja lelupiuhan voi hankkia Haltijalta (www.haltija.fi).
Satukirjoja voi mukauttaa irtokuvilla, joissa on sadun avainsanoja.
Pensseleihin ja kyniin löytyy erilaisia pidikkeitä, mutta niitä voi myös itse tehdä. Kuvassa on taivuteltu kynäpidike muovipäällysteisestä teräslangasta.

Avustava tietotekniikka leikkiä tukemassa

Avustavaa tietotekniikkaa voi olla mikä tahansa sähköinen tuote, laite tai ohjelma, jota käytetään lisäämään, ylläpitämään tai parantamaan vammaisen henkilön toimintakykyä1. Avustava tietotekniikka tarjoaa erityistä tukea tarvitsevalle lapselle mahdollisuuksia kokea ja osallistua leikkeihin. Tietokoneohjelmilla tai sovelluksilla voidaan muokata leikkejä lapsen yksilöllisen tarpeen mukaisiksi niin, että vaikeastikin vammainen lapsi voi saada elämyksiä yhteisistä leikeistä.

Tietokoneohjelmista ja tabletin sovelluksista löytyy leikkejä tukevia sisältöjä. Tableteille löytyy syy-seurauspelejä, palapelejä ja muistipelejä. Perinteistä nukkekotia voidaan leikkiä tabletin sovelluksen avulla kuten montaa muutakin leikkiä: eläinpuiston rakentaminen, autokorjaamoleikki, kampaaja, kauppaleikki yms. Pelaaminen on lisäksi hauskaa yhdessäoloa. Pelien avulla voidaan myös harjoitella erilaisia toimintoja ja valmiuksia.

Syy-seurauspelejä iPadille

Kuvassa pelit vasemmalta oikealle Fluidity, Animals for Toddler Sea ja Swich Fan.

Linkit App Storeen:
Fluidity Musiikkia ja kuvioita, koskettaessa värit leijuvat.
Animals for Toddlers Sea
Swich Fan Animaatiotarina jatkuu koskettaessa näyttöä.

Leiki väreillä

Kuvassa pelit vasemmalta oikealle TouchMe UnColor, Finger Paint with Sounds, Colorful math Free ”Dieren”.

Linkit App Storeen:
TouchMe UnColor Paljasta kuva piirtämällä sormella.
Finger Paint With Sounds. Piirrä sormella.
Colorful math Free ”Dieren” Valitse oikea väri numeron perusteella.

Ensipelit

Kuvassa pelit vasemmalta oikealle Peekaboo, Same Same, Stack Up.

Linkit App Storeen:
Peekaboo, I See You! by BabyFirst Piiloleikki.
Same Same – Match identical items Etsi samanlainen kuva (20 tehtävää).
Stack Up – Stack items bottom-up to build a tower  Rakenna erilaisia torneja (20 tehtävää).

Palapelit

Kuvassa pelit vasemmalta oikealle Oma pulmapeli, Caillou House of Puzzles ja Animal Puzzle.

Linkit App Storeen:
Oma pulmapeli Palapelejä omista kuvista (4, 6, 9 tai 12 palaa).
Caillou House of Puzzles Palapelejä arjen askareista kotona.
Animal Puzzle – Kids and Toddlers Erilaisia palapelitehtäviä.

Harjoituspelit

Kuvassa pelit vasemmalta oikealle Create a Series, Mosaics ja Animal Maze.

Linkit App Storeen:
Create a Series – Arrange items in a sequence Valitse järjestyksessä seuraava (20 tehtävää).
Mosaics – Arrange colorful pieces to form a mosaic Tee samanlainen kuvio (20 tehtävää).
Animal Maze Labyrintit.

Leikkipelit

Kuvassa pelit vasemmalta oikealle Pino´s Farm, Race and Chase ja My PlayHome.

Linkit App Storeen:
Pino’s Farm Leiki Pino-nallen kanssa.
Race and Chase Autopeli.
My PlayHome Nukkekotileikki.

Ohjaintavat

Tabletin tai tietokoneen etuna on laitteiden monipuoliset ohjaintavat ja helppokäyttöominaisuudet. Laitteita voi ohjata tai käyttää monella eri tavalla käyttäjän valmiudet huomioon ottaen. Tablettia voi käyttää koskettamalla näyttöä tai painikkeella askeltaen. Lisäksi sitä voidaan käyttää tavallisella hiirellä tai erikoishiirillä kuten jalka- tai päähiiri. Windows-tabletteja voi käyttää myös katseohjauksella. Oikean kokoonpanon avulla jokainen voi omalla tavallaan nauttia peleistä ja niiden antamasta ilosta.

Jos standardihiiren käyttö on haasteellista voi kokeilla erikoishiirtä. Jos tablettia käyttää kosketuksella, kannattaa asetuksista säätää kosketuksen pidon kestoa tai toistoa. Lue hiiriohjaimista lisää Papunetista.
Erilaisia painikkeita löytyy paljon erilaisia. Lisätietoa löytyy Papunetista.

1 “Assistive technology is any item, piece of equipment, software program, or product system that is used to increase, maintain, or improve the functional capabilities of persons with disabilities” The Individuals with Disabilities Education Act (IDEA)

Lue lisää:
Leikki ja ympäristönhallinta (www.papunet.net)
PACER Center (www.pacer.org)

Lisätietoa: marina.green-jarvinen@kvl.fi

Teksti: Marina Green-Järvinen, varhaiskasvatuksen opettaja, avustavan tietotekniikan asiantuntija | Kuva: Anu Sallinen, suunnittelija | Julkaistu: