Perinteiselle puhelaitteelle löytyy edelleen käyttäjiä
Viime vuosina tablettien ja puhelimien käyttö on lisääntynyt kommunikoinnin apuvälineenä. Tietoteknisiin välineisiin saatavat kommunikointiohjelmasovellukset ovat osittain syrjäyttäneet perinteisemmät puhelaitteet. Tuntuma kuitenkin on, että puhevammaisten ihmisten kanssa hyödynnetään edelleen yksinkertaisia yhden viestin tai peräkkäisten viestien laitteita, vaikka muut puhelaitteet ovat jääneet vähemmälle käytölle.
Puhelaitteella viestintä sopii tilanteisiin, joissa tarvitaan ääntä huomion kiinnittämiseen. Puhelaitteella saa toisen henkilön huomioin myös silloin, kun tämä on katseen ulottumattomissa viereisessä huoneessa. Laitteen avulla voidaan vahvistaa myös vuoropuhelun perustaitoja kuten vuorottelua ja reagoimista toisen viestiin. Useamman viestin puhelaitteessa voi olla pikaviestejä paitsi kommentointiin myös kuulumisten vaihtoon. Sen sijaan spontaaniin kerrontaan tai omien ajatusten ilmaisemiseen puhelaite soveltuu huonosti.
Puhelaitteen etuja tietoteknisiin apuvälineisiin verrattuna on mm:
• toimii pattereilla eli ei tule akkuun liittyviä ongelmia
• menee nopeasti päälle
• kestää hyvin myös rajumpaa käyttöä, koska valmistettu nimenomaan apuvälineeksi
• yksinkertaisissa malleissa vähän nappuloita
• viestien äänittäminen ja kuuntelu on nopeaa
• sopii hyvin esimerkiksi lapsille, joilla ei vielä ole kännykkää
• sopii myös henkilöille, joilla liikuntavamma estää tabletin tai puhelimen käytön
• ei sovi ”viihdekäyttöön” tai pelaamiseen, jolloin kännyköitä ja tabletteja helpompi saada kommunikoinnin apuvälineeksi
Puheterapeutti Paula Herkman Kommunikaaresta on laatinut ohjeita yhden viestin puhelaitteen käyttöön sekä tehnyt vinkkilistan puhelaitteiden avulla leikittävistä leikeistä.
Ohjeita yhden viestin puhelaitteen käyttöön (pdf)
Puhelaitteiden avulla leikitettäviä leikkejä (pdf)
Tietoa puhelaitteista (www.papunet.net)
Kirjoita kommentti