Kelan tulkkauspalvelu uudistuu 1.4.2021 alkaen
Kelan uudistaa vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelua samaan aikaan, kun palveluntuottajien nykyiset sopimukset päättyvät ja uudet tulevat voimaan. Osa palveluntuottajista ja tulkeista voi tuolloin vaihtua. Alla muutama poiminta tärkeimmistä muutoksista, joihin uudistus vaikuttaa.
Merkittävät muutokset etätulkkauksen toteuttamisessa:
- Tulkin tilauksen yhteydessä tulee ilmoittaa lähi- tai etätulkkauksen tarve.
- Tulkki saa käyttää etätulkkaukseen vain Kelan hyväksymiä etäohjelmia (tietoturvallisia) ja tulkilla tulee olla tämä ohjelma käytössään.
- Tulkki voidaan valita toteuttamaan etätulkkausta asuin- tai kotikunnan hankinta-alueelta (tai erityisestä syystä muualtakin).
- Etätulkkauksen käyttäjä voi saada tunnin opastuksen etätulkkausohjelmiston käyttöön palveluntuottajan tulkilta pääosin lähitulkkauksena.
- Jos asiakkaalla ei ole etätulkkaukseen tarvittavia laitteita ja tietoliikenneyhteyttä, voi hän hakea oikeutta näihin Kelalta.
Muita muutoksia:
- Tulkkilistalle voi nimetä tulkin tiettyyn tehtävään.
- Tulkkausaikaa voidaan jatkaa max. 30 minuuttia, jos tulkkausaika ei riitä. Kela korvaa venymisen kustannukset joustavammin.
- Perehdytys tulkkauspalveluun toteutetaan jatkossa uudella nimellä tulkkauspalvelun käytön opastus. Tieto opastuksen varaamiseen tulee tulkkauspalvelupäätöksen mukana. Perehdytyksessä käydään läpi uudistettu ”Pikaopas vammaisten tulkkauspalveluihin” (www.kela.fi)
Lue lisää Kelan verkkosivuilta:
Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelu uudistuu 1.4.2021
Vammaisten tulkkauspalvelun sivut uudistuvat
Tilaa Kelan vammaisten tulkkauspalvelun uutiskirje
Kirjoita kommentti