Tikoteekki kehittää: Hoivalluksia-verkkokurssi ryhmätyöskentelyn välineeksi ja vuorovaikutusosaamisen syventämiseksi
Kehitysvammaliiton Tikoteekin kehittämä Hoivalluksia on verkkokoulutusmateriaali, jonka työyhteisöt voivat ottaa itsenäisesti käyttöönsä. Hoivalluksia-kurssilla on eri osallistujarooleja ja tasoja. Kurssin tarkoitus on antaa käytännön vuorovaikutusosaamista.
– Hoivalluksia on tarkoitettu ryhmätyöskentelyn välineeksi. Työskentelyyn osallistuvat sopivat keskenään käytännön teoista, joilla hyvää vuorovaikutusta saadaan lisää yhteisön arkeen, kertoo Katja Burakoff, asiantuntija ja puheterapeutti Tikoteekista.
Hoivalluksia-materiaalia voivat hyödyntää esimerkiksi varhaiskasvatuksessa, opetuksessa, päiväaikaisessa toiminnassa ja asumispalveluissa työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. Se sopii kaikille, jotka kohtaavat työssään kommunikoinnissaan tukea tarvitsevia ihmisiä. Syyt tukeen ovat moninaiset.
– Ammatilliseen osaamiseen kuuluu, että työntekijä tietää, miten puhevammaisuus muuttaa ihmisen kykyä ilmaista ja ymmärtää, ja miten hän voi itse sopeuttaa oman viestintänsä kumppaninsa ja kulloisenkin tilanteen mukaan, hän jatkaa. – Vuorovaikutuksen onnistumisen kannalta on tärkeää, että työntekijät oppivat tunnistamaan, miten heidän oma toimintansa vaikuttaa heidän kohtaamiensa ihmisten osallistumismahdollisuuksiin. Vuorovaikutustaitoja voi oppia ja niihin kannattaa satsata, koska hyvässä vuorovaikutusympäristössä sekä tuettava ihminen että työntekijä voivat hyvin.
Osaavan kumppanuuden elementit
Hoivalluksia-kurssin idea on, että työntekijätiimi kokoontuu itsenäisesti seitsemään kokoukseen ja keskustelee yhteisönsä hyvistä vuorovaikutuskäytännöistä. Kokousten tueksi on videoita ja dioja.
Diat etenevät pitkälti LOVITin eli viiden osaavan kumppanuuden elementin kautta. Elementit ovat läsnäolo, odottaminen, vastaaminen, ilmaisun mukauttaminen ja tarkistaminen. Videoiden aiheita ovat esimerkiksi Leikkihetki lapsen kanssa, Yhdessäoloa syntymästään kuurosokean miehen kanssa sekä Keskustelua kommunikointikansiolla.
– Hoivalluksissa keskitytään onnistumisiin, kertoo Kaisa Laine, asiantuntija ja puheterapeutti Tikoteekista. Hän on ollut tukena, kun työyhteisö on kokoontunut Hoivalluksien äärelle ja pohtinut vuorovaikutuskäytänteitä ja niiden kehittämistä. – Materiaali tarjoaa välineitä lisätä keskustelua vuorovaikutuksesta. Se antaa myös ideoita vuorovaikutuksen vahvistamiseen sekä auttaa sopimaan käytännön tekoja.
Taustalla kokemukset hyvästä yhteisön ohjauksesta
Hoivalluksia on kehitetty Kehitysvammaliiton Tietotekniikka- ja kommunikaatiokeskus Tikoteekissa ja se pohjautuu kehittämistyössä saatuihin kokemuksiin hyvästä yhteisön ohjauksesta. Tikoteekissa on huomattu, että vuorovaikutus yhteisössä vahvistuu, kun työntekijöillä on mahdollisuus kokoontua säännöllisesti keskustelemaan ja jakamaan hyviä vuorovaikutuskokemuksia toistensa kanssa.
– Tikoteekki on tehnyt pitkäjänteistä kehittämistyötä tällä saralla. Olemme huomanneet, että yhteisöt tarvitsevat aikaa ja rakenteen vuorovaikutuksesta keskustelemiseen. Hoivalluksissa on paljon samaa kehittämämme OIVA-prosessin kanssa. Verkkomateriaali on kuitenkin kevyempi rakenteeltaan ja helppo ottaa käyttöön oman työporukan kesken, Katja Burakoff kertoo.
Lisätietoa Hoivalluksia-käytännöistä ja -verkkokurssista:
Katja Burakoff: katja.burakoff[at]kvl.fi
Kaisa Laine: kaisa.laine[at]kvl.fi
Lue lisää
- Hoivalluksia-koulutukset Tikoteekin verkkosivuilla
- Tikosen artikkeli Palvelukodin työntekijöille lisää vuorovaikutusosaamista Hoivalluksia-koulutuksella
Tikoteekki kehittää -juttusarjassa kerrotaan erilaisista projekteista ja hankkeista, yhteistyöstä eri toimijoiden kanssa sekä työmenetelmistämme. Lue aiemmin ilmestyneet artikkelit: