Tietotekniikan harjoittelu vaikeasti kehitysvammaisen oppijan kanssa

Tietotekniikka opetuksen ja kuntoutuksen tukena vaikeasti kehitysvammaisen oppijan kanssa asettaa omat vaatimuksensa. Tietotekniikan käytön tavoitteena on tukea oppijaa mahdollisimman itsenäiseen tekemiseen omien kykyjensä mukaan. Onnistumisiin pääseminen edellyttää, että kokonaisuus on huolella suunniteltu ja ohjelmien asetukset ja ohjaintavat ovat yksilöllisesti muokattuja.

Mistä ja miten aloittaa?

Millä keinolla saadaan oppija houkuteltua koneen ääreen ja katsomaan näyttöön? On löydettävä ohjelma, joka on tarpeeksi stimuloiva herättämään kiinnostusta ja tarpeeksi motivoiva saamaan oppija siirtämään katseensa näytölle ja seuraamaan, mitä näytöllä tapahtuu.

Syy-seurausohjelmasta on aina hyvä aloittaa. Ohjelmassa painetaan enter-näppäintä, klikataan hiirinäppäintä tai kosketaan näyttöä, jolloin jotain tapahtuu. Sovittimen avulla koneeseen voi kytkeä erillisen painikkeen, jota painetaan enter-näppäimen sijasta. Ohjelmasta valittu kuva rakennetaan näin pala palalta ja lopussa palkintona on esimerkiksi lyhyt animaatio.

Jollekin oppijalle pelkkä painikkeen painaminen on alkuun mieluisinta, mutta pikkuhiljaa kiinnostus herää näytössä tapahtuvaan asiaan. Varhaisessa kehitysvaiheessa olevat henkilöt voivat nauttia pitkään tämän tyyppisistä syy-seuraus peleistä;  ”pelataan tietokoneella” – mutta vielä ilman valintoja tai suoriutumisia.

On hyvä, jos ohjelman asetuksista voidaan määritellä painalluksien määrä, kuvien koko ja määrä sekä animaation kesto.  Monelle oppijalle hitaasti liikkuva esine on helpompi hahmottaa kun pelkkä kuva.

Musiikki voi olla tärkeää, mutta se voi myös olla pelottavaa. Omien valokuvien tai videoiden katselu on useammalle henkilölle mielekästä ja se on nykytekniikalla helppo toteuttaa.

Tavoitteena valmiudet kommunikointiohjelman käyttöön

Sovelluksien avulla voidaan harjoitella erilaisia toimintoja ja valmiuksia ennen varsinaisen kommunikointiohjelman käytön harjoittelua. Kommunikointiohjelmien käyttö edellyttää muuan muassa että käyttäjä osaa hahmottaa kuvia ja ymmärtää niiden merkityksen. Lisäksi on osattava tehdä valintoja kuvien perusteella ja ymmärrettävä valinnan seuraus. Käyttäjän täytyy myös tietää, miten laitetta käytetään, miten ohjelmassa liikutaan ja miten ohjelmasta löytää haluamansa kuvat.

valitseminen

Kuvien hahmottaminen ja ymmärtäminen vaatii aikaa ja valitseminen on monelle haastavaa. Harjoitukseen voi liittää erillisiä esineitä ja kuvia, minkä perusteella valinnan voi tehdä. Samalla harjoitellaan kuvien ja symbolien käyttöä. Näytöllä näkyvien kuvien kokoa ja määrää voi muokata, jolloin vaikeusaste kasvaa. Tämä on tärkeä vaihe ennen kuvakommunikointiohjelmiin siirtymistä ja se antaa arvokasta tietoa käyttäjän valmiuksista hahmottaa ja ymmärtää kuvia.

Valmiudet pitävät sisällään myös halun ja kyvyn olla yhdessä toisen ihmisen kanssa sekä viestiä toiselle ihmiselle jotain, mikä itselle on tärkeää. ”Minulla on asiaa ja haluan kertoa sen sinulle!”  antaa raamit kommunikoinnille ja on osa kommunikoinnin perustaa. Tämä on tärkeää myös silloin, kun viestintä tapahtuu kommunikointiohjelman avulla.

Kommunikoinnin perustaa kannattaa rakentaa rauhassa ja jättää laajojen sovellusten rakentaminen aikaan, jolloin perusta on riittävän tukeva. Näin vältytään tilanteelta, jossa asiakas harjoittelee yhtaikaa sekä valmiuksia että niiden varaan rakentuvia haastavampia asioita, kuten navigointia kommunikointiohjelmaan rakennettujen taulustojen välillä.  ”Yksi harjoiteltava asia kerrallaan” on hyvä perussääntö.

Harjoitus- ja opetusohjelmia tarjolla runsaasti

Monelle oppilaalle laitteen oma valokuvien katseluohjelma on mieluisaa. Lisäksi voidaan käyttää eri valmiuksia harjoittelevia sovelluksia tai hauskoja pelejä. Yhdessä oleminen ja yhdessä tekeminen on jo riittävä tavoite!

Hyviä harjoitus- ja opetusohjelmia on tarjolla runsas valikoima. Sovelluksia löytyy niin Windows tietokoneille ja tableteille kuin Android-laitteille ja iOS-järjestelmän iPad-laitteille. On olemassa hyviä ilmaisia sovelluksia, ostettavia tai ladattavia sovelluksia ja verkossa pelattavia pelejä.

Mikäli oppilas tarvitsee harjoittelua painikkeiden käytössä, löytyy omia harjoitusohjelmia, missä harjoitellaan painikkeiden käyttämistä ja ajoittamista.

Harjoituspelejä Android-laitteille (pdf)
Harjoituspelejä iPadeille (pdf)

Teksti: Marina Green-Järvinen | Kuva: Ylimmäinen kuva Switch Lanes -ohjelmasta. | Julkaistu: 

Kirjoita kommentti

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).