Palvelukodin työntekijöille lisää vuorovaikutusosaamista Hoivalluksia-koulutuksella

Attendo Pääskyn palvelukodissa lähdettiin Hoivalluksia-koulutukseen Tikoteekin asiantuntijan opastuksella. Hoivalluksia-kokemus lisäsi kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen osaamista sekä työpaikan yhteishenkeä.

Attendo Pääskyn palvelukoti tarjoaa ympärivuorokautista sekä yhteisöllistä asumista kehitysvammaisille asukkaille Porvoossa. Pääskyn asukkaat tarvitsevat tukea kommunikoinnissa ja vuorovaikutuksessa. Tikoteekin Hoivalluksia-koulutus on lisännyt työntekijöiden vuorovaikutusosaamista ja parantanut näin myös asukkaiden mahdollisuutta kommunikointiin ja itseilmaisuun.

Hoivalluksia on verkkokoulutusmateriaali, jonka avulla on tarkoitus saada työntekijätiimi keskustelemaan ja pohtimaan videoiden ja tehtävien kautta omia vuorovaikutuskäytäntöjään asukkaiden kanssa. Verkkokurssi tutustuttaa esimerkiksi LOVIT-muistisääntöön ja siihen, mitä se tarkoittaa käytännössä. Työtiimi voi ottaa Hoivalluksia-materiaalin käyttöönsä itsenäisesti ja järjestää kurssiin kuuluvat seitsemän ryhmätapaamista keskenään. Attendo Pääsky pyysi kuitenkin prosessiin mukaan Tikoteekin asiantuntijan, puheterapeutti Kaisa Laineen. Hän opasti Hoivalluksia-ryhmäkeskusteluissa ja -harjoituksissa alussa ja toimi myöhemminkin taustatukena.

–  Ajattelimme, että meille on tärkeää tavata ja keskustella kasvokkain, sanoo Jenny Kareinen, palvelukodin johtaja. –Yhdessä keskustellessa asioita mietittiin eri kanteilta ja kuulimme toistemme mielipiteitä ja ajatuksia.

Hoivalluksia valittiin Attendo Pääskyyn, koska sen katsottiin vastaavan laajasti henkilökunnan koulutustarpeisiin.  – Lähtökohta oli, että meillä on talo täynnä asukkaita ja henkilökunnan määräkin on kasvanut nopeasti. Ohjaajakuntamme on hyvin moninainen ja työntekijöiden ikä ja kokemus vaihtelevat. On pitkään kehitysvammaisten kanssa työskennelleitä, mutta myös uusia, jokaisella on erilainen tilanne. Aloimme miettiä, miten voisimme tukea työntekijöitä sekä sitä, että toimintamme on tasalaatuista. Pohdimme sellaisia kysymyksiä kuin miten jokainen asukas saisi sen, mitä tarvitsee, ja jokainen työntekijä voisi sitä antaa heille, Kareinen taustoittaa.

Lisää vuorovaikutusta myös työyhteisöön

Attendo Pääskyn henkilökunnasta noin 20 oli mukana Hoivalluksia-toiminnassa. Käytännössä heistä muodostettiin pieniä ryhmiä, joista osa kouluttautui keväällä 2024 ja osan koulutus jäi syksyyn 2024. Ryhmät valitsivat keskuudestaan puheenjohtajat, jotka vastaavat verkkomateriaalin käytöstä ja tapaamisten etenemisestä.

Kevään ryhmillä oli kaksi puheenjohtajaa. Toisena puheenjohtajana toimi Hanna Lehtola, kommunikaatiovastaava. – Minulle oli uutta ja erilaista, että olin kaikkien opastajana. Tykkään sellaisesta, mutta olen myös arka opastamaan muita. Minulle oli hyvä kokemus, että pääsin olemaan äänessä ja katseiden alla, hän sanoo.

Lehtola kertoo pohtineensa, onko kommunikaatiovastaavan osaaminen näkynyt aiemmin tarpeeksi työpaikan arjessa. Hoivalluksia sai kaikki keskustelemaan kommunikoinnin merkityksestä ja harjoittelemaan vuorovaikutusta. Kommunikaatiovastaavalle se antoi uutta varmuutta ja uusia työkaluja. – Nyt toivon, että vuorovaikutus näkyy enemmän työarjessamme ja että omakin roolini on isompi ja ihmiset osaavat tulla kysymään minulta vuorovaikutusasioista.

Myös Jenny Kareinen oli puheenjohtaja. – Tämä on tärkeä ja iso koulutus. Meistä oli tärkeää, että mukana oli kaksi puheenjohtajaa, jotka voivat olla toinen toisensa tukena. Näen myös esihenkilönä tärkeänä, että olen ollut mukana. Oli mukava päästä vetämään keskusteluja ja harjoituksia ja olla myös kuuntelijan roolissa. Jo kahdessa ryhmässä huomasi, kuinka ryhmät puhuvat eri asioista.

Vuorovaikutus lähtee asenteesta

Hoivalluksia-materiaaliin kuuluu valmiita videoita vuorovaikutustilanteista erilaisten ihmisten kanssa. Attendo Pääskyssä päädyttiin kuitenkin kuvaamaan omat videot ja analysoimaan niitä yhdessä.

– Juttelimme sekä laajemmin vuorovaikutuksesta että jaoimme toisillemme arjen niksejä, kuten sitä, miten eri asioita kannattaa sanoittaa asukkaille, Jenny Kareinen kertoo.  – Ymmärsimme, että niksien ja taitojen jatkuva jakaminen on usein tärkeämpää kuin jokin suuri muutos, joka helposti mullistaa arjen ja pistää pakan sekaisin.

Avoin keskustelu auttoi myös luottamaan työkavereihin aiempaa enemmän. –  Uskallamme nyt ottaa vastaan aiempaa avoimemmin toisten ajatukset ja kokemukset. Kehitämme asioita yhdessä, mutta eri työntekijöillä ja asukkailla toimivat käytännössä eri tyylit, Kareinen kuvailee.

Hoivalluksia toi näkyviin myös asenteen merkityksen. – On hyvä ymmärtää, että toisiin ihmisiin vaikuttaa paljon se, millä asenteella tulet tilanteisiin. Oma mielentila ja esimerkiksi kyky rauhoittua vaikeassakin hetkessä ovat tärkeitä: pienillä asioilla voi tehdä jo paljon, Kareinen kiteyttää.

Erityisosaaminen on valttikortti

Hoivalluksia sopi Attendo Pääskyyn, koska koulutus ei ole sisällöllisesti tietyistä asioista riippuvainen tai liity vain tietynlaisiin työtehtäviin. Jenny Kareinen sanoo, että Hoivalluksia antoi kokonaisvaltaista ymmärrystä vuorovaikutuksesta.  – Paras hyöty koulutuksesta on asukkaillemme. Pitkällä aikavälillä erityisosaaminen voi myös olla valttikorttimme, jota esimerkiksi palvelujen tilaajat arvostavat.

Vuorovaikutusosaamisen kehittäminen on jatkuvaa. Hoivalluksia-kokemuksia puretaan yhdessä, ja kommunikoinnin keinoja harjoitellaan yhdessä.  – Viikon viittomat on meillä uusi systeemi, kertoo Hanna Lehtola. – Opettelemme yhdessä uuden viittoman kerran viikossa, viittomasuunnitelmat on jo useaksi kuukaudeksi. Hoivalluksia auttoi kaikkia ymmärtämään, että monenlaisten taitojen kehittäminen on tärkeää. Into ja halu oppimiseen on lisääntynyt, kun olemme puhuneet yhdessä kommunikoinnista.

– Myös kynnys työkaverilta kysymiseen on madaltunut, Jenny Kareinen lisää. Hän kehuu Hoivalluksia-koulutusta siitä, ettei se ollut liian raskas tai vaikea. – Hanna aikataulutti koulutuskerrat hyvin, ja osallistuminen oli hyvää. Koulutusmateriaalissa pidimme siitä, että esimerkiksi diat eivät olleet liian valmiita, vaan jouduimme itse luomaan materiaalia ja pohtimaan asioita.

Lehtola kehuu, että Hoivalluksia-tapaamiset olivat mukavia. – Kahvi porisi ja jaoimme rentoja hetkiä porukalla – ja samalla oli terapeuttistakin päästä puhumaan asioista.

Jenny Kareinen suosittelee Hoivalluksia-koulutusta myös muille yhteisöille. – Vuorovaikutusasioita kannattaa sparrata yhdessä. Hoivalluksia on moniulotteinen koulutus ja sovellettavissa monenlaisiin paikkoihin.

Lue lisää

Teksti: Jenni Saarilahti | Kuva: Jenny Kareinen ja Hanna Lehtola | Julkaistu: 

Kirjoita kommentti

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).