Rohkaisin sopii myös kouluun

Rohkaisin on Tikoteekin kehittämä toimintamalli olemuskielisten, puhumattomien, ihmisten päätöksenteon tueksi. Aistikokemuksiin perustuva työkalu on otettu käyttöön Sateenkaaren erityiskoulussa. Opettaja Katri Helminen kertoo Rohkaisin-kokemuksista.

Sateenkaaren erityiskoulu sijaitsee Etelä-Savossa Pieksämäellä. Koulussa annetaan esi- ja perusopetusta lapsille ja nuorille, jotka tarvitsevat vaativaa erityistä tukea. Koulu tarjoaa opetusta kehitysvammaisille, psykososiaalista tukea tarvitseville ja autismikirjon oppilaille.

Katri Helminen työskentelee opettajana Sateenkaaren koulu toi- eli toiminta-alueittain järjestetyssä opetuksessa. Hänellä on monen ikäisiä oppilaita, toisluokkalaisista yhdeksäsluokkalaisiin.

– Muutamalla oppilaalla on kommunikoinnin apuväline ja yhdellä käytämme tukiviittomia kommunikaation ja vuorovaikutuksen tukena, mutta pääosin oppilaani ovat olemuskielisiä, siis elein ja ilmein kommunikoivia, Helminen kertoo.

Rohkaisin auttaa tutustumaan

Rohkaisin perustuu aistikokemuksiin. Perusidea on yksinkertainen: valitse aisti, kokeile uutta, toteuta mieluisaa. Rohkaisimeen voi tutustua Tikoteekin verkkosivuilla, jossa on ohjeiden lisäksi paljon Rohkaisimen ideaa havainnollistavia videoita sekä kaikki Rohkaisin-materiaali tulostettavassa muodossa sekä suomeksi että ruotsiksi.

Kehitysvammaliiton Tikoteekin Rohkaisin on yhteiskehitetty eri toimijoiden kanssa. Yksi yhteistyökumppani oli Vaalijala, Etelä- Salon hyvinvointialueen osaamis- ja tukikeskuksen aistimonivammaisten ihmisten kuntoutusyksikkö. Katri Helminen kuulikin Rohkaisimesta Vaalijalan kommunikaatio-ohjaajalta. Hän oli heti kiinnostunut kokeilemaan Rohkaisinta koulukäytössä.

– Toivoin, että Rohkaisimen kautta löytäisimme oppilaille jotain uutta: uutta tekemistä ja aistimista, lisää hyvän olon ja ilon tunnetta koulupäivään. Meille on tärkeää, että koulupäivä on turvallinen ja tuottaa iloa oppilaalle, opettaja kuvailee.

Toiveena oli myös tutustua oppilaisiin paremmin. Helminen on työskennellyt monien oppilaidensa kanssa jo vuosia. Hän havahtui silti pohtimaan, tunteeko heidät tarpeeksi hyvin.

– Koulun henkilökunta ajattelee tuntevansa oppilaat, mutta mietin, tunnemmeko heidät ja heidän ajatusmaailmansa oikeasti. Toivoin, että saamme Rohkaisimen avulla lisää tietoa oppilaiden mieltymyksistä ja persoonista. On myös tärkeää muistaa, että oppilaiden mielipiteet muuttuvat. Jos jokin juttu on ollut oppilaasta kiva alaluokilla, se ei välttämättä miellytä häntä enää myöhemmin, Helminen muistuttaa.

– Rohkaisin auttaa tunnistamaan, mistä oppilas pitää ja ei pidä. Näin tutustumme paremmin ja voimme suunnitella oppilaalle paremmin hänelle sopivaa toimintaa.

Koiran haukkua ja tuulen tuntua

Rohkaisin-materiaalissa on ideoita, miten erilaisia aistikokemuksia voi tarjota olemuskieliselle ihmiselle. Sateenkaaren koulussa on lähdetty liikkeelle kunkin oppilaan vahvimman aistikanavan kautta.

– On tärkeää keskittyä ymmärtämään sitä, miten eri oppilaat ilmaisevat eri tunteita. Näin heille voidaan löytää asioita, jotka tuottavat hyvää oloa, Katri Helminen sanoo.  – Hyvä olo tai ilo voi ilmentyä nauruna, mutta myös esimerkiksi rauhallisuutena. Ikävästä olosta taas voi olla merkkinä esimerkiksi vakavuus tai kehon jännittyminen. Ne kertovat, että tilanne ei ole mieleinen.

Eräälle Helmisen oppilaalle kuulo on tärkeä aisti. Hänen kanssaan kuunneltiin erilaisia ääniä Papunetin äänipankista, ja ilmeni, että oppilas pitää erityisesti ison koiran haukkumisesta.

– Uusia asioita paljastui tästäkin oppilaasta. Ilman tätä äänikokeilua en olisi tiennyt, että hän pitää haukkumisesta, opettaja kertoo.

Toisen oppilaan huomattiin nauttivan tuulisesta säästä. Nyt sisälle luokkaan on hankittu tuulettimia, ja ne ilahduttavat oppilasta ja nostavat hänen vireystilaansa. Kolmannen oppilaan kanssa taas kokeillaan pian kaikumikrofonia, koska kaikuvat äänet kiinnostavat häntä.

Rohkaisin on edesauttanut myös vuorovaikutusta.  – Useat oppilaat ääntelevät mieleisen aistikokemuksen ansiosta, ja näin syntyy uudenlaisia vuorovaikutustilanteita.

Aikuisilta edellytetään luovuutta ja uudenlaista ajattelua

Sateenkaaren koulun Rohkaisin-kokeilut ovat vasta alussa, mutta Katri Helminen suosittelee Rohkaisinta koulukäyttöön.

– Rohkaisin auttaa löytämään mukavia asioita koulupäivään – ja välttämään epämukavia. Aistikokemuksien avulla voimme tarjota oppilaille sekä vireystilaa nostavia että rauhoittavia elämyksiä, Helminen kertoo. – Aistimusten kautta saadaan myös harjoiteltua ja vahvistettua erilaisia tuntemuksia.

Rohkaisin antaa tärkeää tietoa, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi oppilaan HOJKSissa eli henkilökohtaisessa opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa sekä keskusteluissa oppilaan vanhempien kanssa.

Myös Helmisen kollegat ovat tutustuneet Rohkaisimeen. Luokanohjaajat ovat lukeneet Rohkaisin-materiaalin ja Rohkaisin-kirjauskaavakkeet ovat iPadilla. Näin kaikkien on mahdollista kirjata havainnot samaan paikkaan. Yhdessä on myös ideoitu uusia Rohkaisin-kokeilija sekä jaettu kokemuksia ja havaintoja.

Katri Helminen uskoo, että Rohkaisimen kautta saatu tieto on merkityksellistä. – Kaikkien on tärkeää tietää, mistä oppilas pitää ja miten hän ilmaisee oman mieltymyksensä. Tämä tieto on tärkeää, jos luokan henkilökunta vaihtuu, mutta myös jatkossa, perusopetuksen jälkeen jatko-opinnoissa tai hoitopaikassa.

Helminen myöntää, ettei aistikokemuksia ole aina helppo ideoida. Koulun henkilöstöltä vaaditaan uudenlaista ideointia ja ajattelua.  – Rohkaisin haastaa aikuisten luovuutta. Kannattaa kuitenkin lähteä rohkeasti kokeilemaan erilaisia asioita. On hienoa, että vaikeasti kehitysvammaisille henkilöille on nyt oma toimintamalli. Minusta Rohkaisin sopii kaikenikäisille, opettaja kiteyttää.

Lue lisää

 

Teksti: Jenni Saarilahti | Kuva: Jenni Kärnä-Escalante | Julkaistu: 

Kirjoita kommentti

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).