Luonnollinen oppiminen ja autismin kirjon lapsi

Tikoteekki on julkaissut verkkosivuillaan englantilaisen Sara Moroza-Jamesin kirjoittaman kirjasen Oppiminen yhdessä olemalla (Learning through Social Connection). Sara Moroza-Jamesin kirjassa tulee monipuolisesti esille yhden äidin kokemukset autismikuntoutuksesta. Moroza-James kuvaa voimauttavan vuorovaikutuksen toimintamallia sekä asiantuntijana että poikansa Tomin tarinan kautta. Hän ottaa myös kantaa autismikuntoutusmallien erilaisiin tulokulmiin.

Uusi toimintamalli mullisti perheen elämän

Sara löysi voimauttavan vuorovaikutuksen toimintamallin, kun hänen poikansa Tom oli 7,5-vuotias. Tämän kommunikoinnin perustan vahvistamiseen perustuvan mallin kehittäjät kiinnostuivat aikanaan siitä, miten lapsen luonnollisessa kehityksessä saavutetaan ne taidot, jotka autistisilla henkilöillä ovat normaalisti heikkoja. Kuten lapsen normaalissa kehityksessä, voimauttavassa vuorovaikutuksessakaan ei aseteta itsetarkoituksellisia tavoitteita. Uusi lähestymistapa mullisti Saran perheen elämän pysyvästi – toisin kuin muut läpikäydyt autismiterapiat. Saran mukaan voimauttava vuorovaikutus muutti Tomia syvältä aivan autismin ytimestä ja samalla se toi mukanaan lapsen kehitykselle tyypillisempiä ja luonnollisempia piirteitä.
Kirjassaan Sara Moroza-James haluaa tarkastella niitä tekijöitä, jotka ovat saaneet aikaan samankaltaisia onnistumisia monen muunkin autismin kirjon lapsen kohdalla. Jokaisella vanhemmalla on hänen mukaansa oikeus tietää kaikista niistä vaihtoehdoista, jotka liittyvät lasten terveyteen ja onnellisuuteen.

Asennemuutokset avainasemassa

”Ennen voimauttavaa vuorovaikutusta koin Tomin toistuvat, pakkomielteiset toiminnot ja maneerit erittäin epämiellyttävänä. Koin ne muureina, jotka estivät minua saamaan yhteyden Tomiin. Ajattelin virheellisesti, että jos vain saisin Tomin lopettamaan maneerinsa, hän alkaisi leikkiä ja olla vuorovaikutuksessa kanssani.”

”Voimauttava vuorovaikutus on osoittanut minulle, että Tomin maneerit eivät olleet ’vihollisia’ vaan avaimia hänen saavuttamisekseen. Hyväksyessäni ne ja mennessäni mukaan Tomin itse valitsemaan toimintaan avasin oven häneen ja Tomista alkoi tulla saavutettava ja sosiaalinen. Hänen toistuvat toimintonsa eivät enää olleet jotain, joka varasti minulta poikani vaan jotain, joka toi hänet takaisin luokseni. Lisäksi mennessäni mukaan hänen tekemisiinsä nämä toiminnot eivät enää eristäneet häntä muista.”

”Olin aikaisemmin leimannut Tomin ’etäiseksi’ ja ’tavoittamattomaksi’ ja ajatellut, että häneltä puuttuivat vuorovaikutustaidot. Vähitellen minulle valkeni, että olin itse osa ongelmaa ja siksi myös sen ratkaisu: olin ollut itse Tomia kohtaan etäinen ja tavoittamaton. Minulta oli todellakin riittämättömät kommunikointitaidot kyetäkseni olemaan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa poikani kanssa. Mukauttamalla käyttäytymistäni ja tapaani kommunikoida minusta tuli saavutettavampi ja ymmärrettävämpi ja tämän johdosta kommunikointi välillämme lähti lentoon!”

”Vaistoni oli sanonut minulle, että leikki on tärkeää, mutta ennen voimauttavaa vuorovaikutusta en ollut todella ymmärtänyt sitä määrää, mitä lapsi oppii leikkiessään aikuisen kanssa sisäisesti motivoidussa vapaassa leikissä. En myöskään ollut tajunnut, että ’leikki’ ja ’leikkisyys’ alkavat kehittyä varhaisessa, pikkuvauvan ja vanhemman välisessä kepeässä vuorovaikutuksessa, johon voimauttavan vuorovaikutuksen toimintatapa perustuu.”

”Ennen voimauttavaa vuorovaikutusta minulla ei ollut todellista käsitystä tärkeydestäni Tomin kehitykselle. Näin, että Tomilla oli autismi ja uskoin että hän tarvitsee hoitoja, tarkkailua, interventioita. Nyt kun ymmärrän, että oppiminen tapahtuu mukavassa sosiaalisessa kanssakäymisessä, pidän parempaa huolta itsestäni, niin henkisesti kuin fyysisesti. Tunnen oloni paljon paremmaksi ja Tom saa siitä hyödyn. Voimauttava vuorovaikutus ei ole vain antanut poikaani takaisin vaan se on antanut myös minut takaisin itselleni!”

Oppiminen yhdessä olemalla -kirjanen pdf-muodossa (www.tikoteekki.fi)
Lisätietoja voimauttavan vuorovaikutuksen toimintamallista (www.papunet.net)

Julkaistu: 

Kirjoita kommentti

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.
Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).