Tikoteekki kehittää: Laulutin saa jokaisen lapsen osallistumaan

Kerroimme vuoden 2024 ensimmäisessä Tikosessa, että Tikoteekin asiantuntijat Kaisa Laine ja Virpi Yiannakou olivat lähteneet etsimään palvelumuotoilun keinoin vastausta siihen, miten lasten kommunikoinnin apuvälineiden käyttöä voisi aktivoida päiväkodin arjessa. Selvitystyö osoitti, että kasvatusalan ammattilaiset tarvitsevat tietoa kommunikoinnin apuvälineistä sekä keinoja lasten osallistumiseen. Näin syntyi uusi toimintamalli Laulutin. Sen avulla kaikki lapset voivat osallistua ja vaikuttaa yhteisiin laulutuokioihin ja kommunikoinnin apuvälineiden käytöstä tulee luontevaa.

Laulutin-toimintamallin tarkoitus on vahvistaa lasten omaa ilmaisua ja aktiivista osallistumista päiväkodin arjessa, tarkemmin laulutuokioissa. Puheterapeutti Kaisa Laine ja puhevammaisten tulkki, AAC-asiantuntija Virpi Yiannakou halusivat kehittää toimintatavan, joka varmistaa, että jokainen lapsi voi todella osallistua laulutuokioon – pelkkä läsnäolo ei riitä, vaan jokaisen täytyy voida vaikuttaa tuokioon.

– Lauluttimeen kuuluu laulutauluja. Niissä on vaihtoehtoja siitä, miten laulu jatkuu. Jokainen lapsi voi olla mukana päättämässä vaihtoehdoista ja näin vaikuttamassa laulun kulkuun omista kommunikointitaidoistaan riippumatta, Laine ja Yiannakou kuvaavat. – Tärkeintä ei ole se, miten hyvin tai millä tavalla lapsi kommunikoi vaan se, että hänen oma ilmaisunsa vaikuttaa vuorovaikutukseen ja laulutuokion etenemiseen.

Laulutin sopii kaikille lapsille varhaiskasvatuksessa, mutta erityisen hyvin lapsille, jotka eivät puhu tai joilla on muuten vaikeuksia kommunikoinnissa. Varhaiskasvatuksen lisäksi sitä voidaan käyttää myös esimerkiksi kotona tai muissa lapsen toimintaympäristöissä.

Näin Laulutin kehitettiin

Kaisa Laine ja Virpi Yiannakou kehittivät Lauluttimen palvelumuotoilu ja tuotteistaminen -koulutuksessa osana tuotekehitystyön erikoisammattitutkintoa.

– Aluksi haasteena oli löytää yhteistyökumppaneiksi päiväkotiryhmiä, joissa oli käytössä kommunikoinnin apuvälineitä ja joiden henkilökunta pystyi sitoutumaan yhteiskehittämiseen, Yiannakou kertoo.

Lopulta kumppaneiksi valikoitui kaksi päiväkotia eri puolilta Suomea. Kehittämistyö kesti noin vuoden.

– Tavoitteena oli alusta saakka kehittää jotain, joka liittyy osallistumiseen ja auttaa nimenomaan lapsia, joilla on kommunikoinnin pulmia eri syistä. Halusimme löytää ratkaisun kommunikointihaasteisiin päiväkodin arjessa, mutta emme ottaneet kantaa, millaiseen tilanteeseen materiaalin tulisi sopia tai millainen sen pitäisi olla, Laine jatkaa. – Aluksi yhteistyökumppanit saivat ideoida ja ehdottaa vapaasti mitä vain. Ainoa rajoitus kommunikointiteeman lisäksi oli, että lopputuloksen tulee olla sellainen, että se tulee varmasti ja usein käyttöön.

Lauluidea löytyi, kun kehittäjät alkoivat kysellä päiväkotien työntekijöiltä, millaisia tuokioita nämä pitävät lasten kanssa usein. Laulutaulujen idea syntyi toisessa päiväkodissa. Vaikka tarjolla oli jo erilaisia laulutauluja, niiden perusajatus on eri kuin Lauluttimessa.

– Meillä keskiössä oli idea, että lasten roolin täytyy olla aktiivinen laulutuokiossa, eikä lapsen kommunikointitapa saa vaikuttaa osallistumismahdollisuuteen. Siksi mukaan valittiin lauluja, joissa on vaihtoehtoja. Yhdeksi vaihtoehdoksi lisättiin ”jotain muuta”, jolloin laulun teemaa voi laajentaa, Laine kertoo.

Laulutauluja testattiin päiväkodeissa ja Laine ja Yiannakou pohtivat esimerkiksi taulujen kuvamaailmaa ja viimeistelivät kokonaisuutta palautteen perusteella.

Tutustu Lauluttimeen

Laulutin-toimintamallin materiaalit on juuri julkaistu Tikoteekin verkkosivuilla. Materiaaleihin kuuluu 5 kuvitettua laulutaulua, ohjeet taulujen käyttöön sekä esimerkkivideo. Kaikki materiaalit voi ottaa käyttöön vapaasti ja veloituksetta.

Laulutauluja on helppo käyttää:

  1. Varmista, että kaikki lapset näkevät kuvat.
  2. Anna kaikille lapsille vuoro valita kuvista.
  3. Vahvista lapsen valinta: osoita itse kuvaa.
  4. Laula lapsen valinnan mukaisesti.
  5. Valitse itse ”jotain muuta” malliksi.
  6. Käytä lapsen omaa kommunikointivälinettä osana tuokiota (esimerkiksi lapsen omaa kommunikointikansiota) ja auta lasta käyttämään sitä.
  7.  Laula ja leiki mukana.

Lue lisää

Teksti: Jenni Saarilahti
Kuva: Niko Eloranta

Julkaistu: 

Kirjoita kommentti

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).