Avustava tietotekniikka: Pelivälineet kuntoon – tietoa pelaamisen apuvälineistä

Pelaamisen saavutettavuus on viime vuosina ottanut merkittäviä harppauksia eteenpäin. Siinä missä esteetön pelaaminen oli aiemmin pitkälti yksittäisten harrastajien ja yhteisöjen varassa, tarjoavat nykyään myös suuret pelivalmistajat ratkaisuja, jotka mahdollistavat pelaamisen henkilöille, joille se ei muuten olisi mahdollista. Tässä artikkelissa tutustutaan tärkeimpiin apuvälineisiin ja apuohjelmiin, joiden avulla pelaaminen on yhä useamman saavutettavissa.

Kuva: Sony Access Controller ja Logitech Adaptive Gaming Kit

Mukautettavat ohjaimet konsoleille

Sony Access Controller (PS5)

Sonyn Access Controller on muokattava ohjain, jonka painikkeet ja asettelu voidaan säätää käyttäjän tarpeiden mukaan. Ohjaimeen voi liittää ulkoisia painikkeita, ja sitä voidaan käyttää yhdessä toisen Access Controllerin tai tavallisen PS5-ohjaimen kanssa. Lisäksi PS5:n Assist Controller -toiminto mahdollistaa pelaamisen kahden ohjaimen yhteistyöllä: toinen pelaaja voi hoitaa osan toiminnoista, kun taas kytkinsovitinta käyttävä pelaaja tekee loput itse. Artikkelin pääkuvassa on Sony Access Controller ja Logitech Adaptive Gaming Kit.

Microsoft Xbox Adaptive Controller

Microsoft oli ensimmäinen peliyhtiö, joka toi markkinoille oman mukautettavan ohjaimensa. Xbox Adaptive Controller tarjoaa vain muutaman perustoiminnon, mutta siihen voi liittää laajan valikoiman erilaisia painikkeita ja ohjainsauvoja. Logitech tarjoaa myös Xbox-versiota omasta Adaptive Gaming Kitistään.

Assistive controlleriin yhdistettävä mukautuva Xbox-ohjainsauva.

Byowaven yhteistyössä Microsoftin kanssa kehittämä Proteus-ohjain on modulaarinen, helposti kustomoitava ratkaisu, jonka avulla voidaan esimerkiksi rakentaa yksikätinen peliohjain. Proteus toimii Xboxilla ja PC:llä. Erillisten adapterien avulla Xboxille saatavat ohjaimet tomivat myös muilla alustoilla. Näitä ovat seimerkiksi Brook Wingman FGC 2 (PS4/5) sekä Brook Wingman XE 2 (Nintendo Switch 1/2).

Modulaarinen Proteus-peliohjain.

Nintendo ja kolmannen osapuolen ratkaisut

Nintendo ei ole julkaissut omaa mukautettavaa ohjainta, mutta japanilainen HORI on kehittänyt Flex Controllerin, joka mahdollistaa Nintendo Switchin pelaamisen käyttökytkimillä. Lisäksi Hori tarjoaa sovelluksen, jonka avulla Switchiä voi pelata katseohjauksella. Flex Controllerin saatavuus Euroopassa on rajallinen, mutta se löytyy esimerkiksi Pretorianin valikoimasta. Flex controllerin lisäksi Switchin kanssa voidaan käyttää Xboxin ohjaimia aiemmin mainitun Brookin XE2 sovittimen avulla.

HORI Flex Controller.

Katse- ja ääniohjausratkaisut

Jos perinteiset ohjaimet eivät riitä, pelaaminen onnistuu myös katseohjauksen tai äänikomentojen avulla. Yhdistelmällä Titan One -sovitin ja GTuner Pro -ohjelmisto voidaan muuntaa tietokoneen näppäimistökomennot ohjainsignaaleiksi. Kun tähän lisätään katseohjainmoduuli, kuten Tobii Eyetracker 5, ja ohjelmisto, kuten Mill Mouse, pelaaja voi ohjata peliä katseellaan. Katseohjausratkaisut vaativat lisäksi myös HDMI-videokaappauslaitteen, jolla konsolin kuva saadaan siirrettyä tietokoneen näytölle.

Katseohjauksen rinnalle voidaan liittää myös ääniohjausohjelmia, kuten VoiceAttack, joka muuntaa puhekomennot näppäinpainalluksiksi. Yhdistämällä erilaisia ohjaustapoja – kuten katse, ääni ja painikkeet – voidaan luoda yksilöllisiä pelitapoja myös niille, joille pelaaminen ei muuten olisi mahdollista.

Huomio! Titan One -sovitin saattaa laukaista huijauksenestojärjestelmän moninpeleissä. Sen käyttöä suositellaan vain yksinpeleihin tai offline-tiloihin.

Mario + Rabbids -peli katseohjauksella.

Apuohjelmat pelin sisäiseen mukauttamiseen

Kaikki pelit eivät tarjoa sisäänrakennettuja helpotuksia, kuten kuolemattomuutta tai hidastettua pelinopeutta. Tällöin voidaan käyttää apuohjelmia, kuten Cheat Engineä, joka mahdollistaa pelihahmon parametrien säätämisen tai pelin nopeuden muuttamisen. Ohjelma soveltuu vain yksinpeleihin, sillä sen käyttö verkkopeleissä johtaa nopeasti tilin estoon.

Cheat Engine käytössä Rogue Legacy 2 -pelissä.

Kohti esteetöntä pelaamista

Pelaamisen apuvälineet ja apuohjelmat laajentavat harrastamisen mahdollisuuksia merkittävästi. Siinä missä aiemmin pelimaailma oli monille fyysisesti saavuttamaton, nykyiset ohjaimet ja ohjelmistot avaavat ovia kaikille – yksilöllisistä tarpeista riippumatta. Kehityssuunta pelien saavutettavuudessa on rohkaiseva. Saavutettavuus ei ole enää lisäominaisuus, vaan olennainen osa nykyaikaista pelaamista.

Lähteet ja lisätietoa

Lähteet ja lisätietoa

Teksti: Taro Katajisto
Kuvat: Tuotevalmistajat

Julkaistu: